lørdag den 21. juli 2012

Skagen tur 15.07-18.07




kære venner. (skrevet med små, da skiftetasten i højre side på Karens tastatur ikke virker)
Jo, vi er skam kommet 300 km hjemmefra nu. men slet  ikke uden dramatik.
det var utrolig dejligt at genopfriske venskabet med rita og ebbe vestergaard.
15/7
turen gik videre med færgen over randers fjord ved mellerup og vi spurgte færgemanden hvor jacob knudsen havde boet. han var lokal, men vidste det ikke. valgmenighedskirken lå lidt inde i byen, men det regnede for en gangs skyld, så vi kørte videre. det var søndag men vi sprang gudstjenesten over fordi vi gerne ville frem til tørvejr hos karen og orla frederiksen.
om det nu var fordi vi ikke var kommet i kirke, eller af anden årsag står hen i det uvisse, men vi havde ikke mere end lige passeret hadsund ca 2 km udenfor da der lød et højt smeld på min cykel. jeg bremsede op, eller snarere cyklen bremsede op med et ryk og jeg så at traileren var faldet af i den ene side. pokkers også så holdt det der patent lort med en lille pal, der skal skubbes ind unden niplen på bagakslen ikke. jeg stod af og så at hele akslen, der holder baghjulet var brækket. else og jeg kikkede på hinanden for at aflæse hvad dette kunne betyde. var vores tur nu afbrudt.
Ne s cykel
Traileren sidder på to nipler på min bagaksel. Akslen brækkede ved den ene nippel og akslen blev bøjet.
det var helt udelukket at tænke på at køre videre. Heldigvis tog elses svigermors søster karen frederiksen sin telefon og hun tilbød at komme os til undsætning. hun boede ca 13 km fra hvor haveriet skete. da hun kom læssede vi bagagen fra traileren over i hendes  Ford Ka og else kørte med så jeg kunne tage elses cykel til helborgskov. jeg undgik heller ikke nogle ordentlige regnbyger. min cykel låste jeg og lod trailer og blive ved siden af.
Orla og Karen tog imod os med stor gæstfrihed. da jeg nåede frem havde else allerede stillet teltet op på græsplænen bag huset og der ventede en kop te /kaffe og varme i huset. Mange muligheder røg igennem hovedet. 1) hvis cykelsmeden i hadsund ikke havde en aksel hvad så, jeg måtte tage toget hjem for at hente en bil. 2) hvis cykelsmeden havde en aksel til baghjulet men ikke kunne tilpasse den til de 2 nipler som skulle holde traileren på plads så måtte vi efterlade telt og soveunderlag hos karen og orla og køre videre på cyklerne. 3) hvis han kunne udskifte akslen og niplerne kunne sættes på, så kunne vi fortsætte. det bliver spændende hvilken løsning der bliver.
I morgen skal vi prøve at finde en løsning.
16/7
tidlig kl 8 ringede jeg til cykel og fritid. en søvning stemme sagde, at de først åbnede kl 9 men at jeg bare skulle komme forbi. karen kørte mig til hadsund og vi fandt frem til cykelsmeden.


Det viste sig, at jeg kom til at møde en ung genial cykelsmed, som straks forstod problemet. efter et par forsøg fandt han ud af at udskifte den inderste nippel og derfor kunne der sættes en ny aksel på. Nu er cykelen endda bedre end da jeg først havde den.150 kr var næsten for lidt, da akslen alene kostede 99 kr. vi snakkede lidt sammen og jeg så en racercykel stå der i butikken. havd koster den? spurgte den nysgerrige turist: 40.000 kr. Tak jeg tager lige 10 styk. Jeg troede han gjorde grin med mig. han bad mig løfte den og den kunne løftes med 2 fingre. den var lavet af kulfibre. så fortalte han, at han lige havde været i frankring og køre race med sin egen cykel han selv havde bygget, men den løb op i 90.000 kr, om jeg ville se den. Rød og flot stod den oppe på første sal og den var endnu lettere end den billige nedenunder. tak for din store hjælp, du har reddet vores tur. farvel
Efter montering af akselen  kørte jeg til Helborgskov, hvor Else allerede havde pakket telt og alle vore ting. Efter  en frokost kørte vi videre nordpå.
På den smukke kystvej var der en infotavle, som fortalte om at man her prøvede man at lade nogle særlig hårdføre køer og vilde heste afgræsse et strandareal, og at de kunne klare sig selv året rundt.
I  Egense tog vi færgen til Hals 38 kr og derfra til Hals camping 180 kr. Her er der et køkken hvor der kun er nogle gasblus men ingen gryder.
Nu sidder vi i en hyggelig opholdsstue og har spist hakkebøffer og salat.


Turen videre fra Karen og Orla til Øster Vrå

Else føjer lige til
Senere kom vi forbi en gård med frilandsgrise, der mildt sagt stortrivedes.
Kl. Ca. 16.30 ankom vi til campingpladsen, hvor vi på rekordtid fik teltet slået op, inden det igen begyndte at dryppe. Jeg fik lavet mad og vi drak en flaske hvidvin, som jeg ukorrekt skænkede til ne til godkendelse. Alligevel siger Niels Ebbe kærligt, at han er vild med mig. En gang til: jeg elsker den mand, han er dejlig, vidende og heldigvis også sommetider en lille smule irriterende.
Vi har snakket med Erna i Højby, Lene i Årup  og Karen i Øster Vrå. Lars har købt båd, de glæder sig til at vise os den. Desuden planlægger de en tur til Assisi, som Lene med sin farmor besøgte i 1986. Karen i Øster Vrå regner vi nu kun med at besøge med en enkelt overnatning, da vi også gerne vil til Læsø.
17/7
49,6 km er der fra Hals over Dronningelund og Flauenskjold og Brønden til Øster Vrå. For første gang på turen havde vi kun sol. det var dejligt varmt men desværre var bakkerne og vinden lige imod. Mange gange spekulerede vi på om vi helst ville have regn og medvínd eller sol og modvind. Det skete flere gange, at vi måtte stå af cyklerne når vinden var så kraftig at vi end ikke kunne drive dem frem i 1 gear. Hver gang en skov eller et hegn skærmede for vinden var det en afslappelse. De sidste km fra Brønden var meget bakket. Jeg tror vi gik flere km på de sidste 7 end vi kørte på cykel. Else kørte foran, for nu har jeg fået monteret et lille spejl for at kunne holde øje med, om bilerne viger nok uden om os. Endelig nåede vi oasen Ålborggårdvej 6 i Øster Vrå. vi vidste at der ikke var nogen hjemme men døren stod åben. hurtigt fandt vi vore senge og sov ca kl. 15.
18/7
solen skinner og vi glæder os til turen til Læsø med færgen kl. 10:20 fra Fr. havn.
Humøret er højt og vi har sovet dejligt efter at have fået fine bøffer hos familien her i går. Nicolai og Andreas kom også. det var dejligt at få snakket med dem også
Kærlig hilsen og nu er solen med os og vinden i ryggen til Fr.havn
Lc og ne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar