lørdag den 14. juli 2012

11.-14. juli skagentur 2012

Kære alle
Det er dog forunderligt så kærligt vi er blevet modtaget hos den gamle lærer Ebbe Vestergaard og Rita Vestergaard (lærerpar i Sydslesvig fra 1962 til 1972 og siden trofaste støtter af alt, hvad der foregår syd for grænsen, ja selv Flensborg Avis læses her hver dag). Jeg sidder ved Ebbes computer og det er jo meget bedre end at skrible på sin IPAD, hvor man ikke kan sende billedfiler med som det passer en.
Jeg mener vi slap jer da vi havde aset os over Vejlebakkerne og omsider havnede på Hjarnø med besøg hos pastor Susanne Bølls forældre Steen og Inge Bøll, og hvor det viste sig, at Else havde været i praktik medens Steen var efterskole forstander på Samsø.
11.07m
Vi er holdt op med at spekulere på om det regner eller sner eller solen i glimt varme vore våde kroppe. Det er rigtigt at synge " du danske sommer jeg elsker dig, Skønt du så ofte har sveget  mig" altså det med kærligheden er lige intens for os begge.
En venlig fisker sejlede vore cykler og os til Alrø. Han led af Kol og advarede alle rygere mod de farer rygningen kan medføre. Vi kørte så tværs over Alrø, men var da inde i Alrø kirke undervejs.
Vi kørte også gennem Amstrup, hvor jeg engang i nogle få måneder lige efter jeg blev gift i 1963 boede i et lille hus. Vi havde kun en seng som tilmed var så smal, at vi måtte vende os på komando og så kunne vi ikke undgå at få vort første barn.
Da vi kom til Odder havde vi fået en aftale med jørgen Søes Hejlsvig og hans kone Inge om at besøge dem og overnatte hos dem. Hvor var det dejligt at komme i tørvejr og få tørt tøj på medens det andet lå til tørre.
Jørgen og Else har gået i samme skole i det nordfynske og han har foruden et arbejde som journalist vist sig at have kunstneriske evner, så han viste os mange malerier fulde af dejlige farver. Der var også en kuntudstilljeging i den gamle godsbanegård og ligesom på Else og min tur til Møn hvor jeg købte en skulptur af Kjeld Moseholm, fandt jeg også et dejlig maleri af Anne-Mette Jørgensen. En utrolig morsom figur, en hvinde med stribede sokker på og med nogle tykke lår og 2 røde bryster og en masse kager som flød omkring hende" mange bolde i luften". Det kunne jeg ikke stå for, så det kommer til at pryde en væg i Harreslev. Man blive sinpelthen i godt humør af at se hende. Det købte jeg.
Jørgen kørte os rundt til en masse seværdigheder, så vi fik et rigtig godt indtryk af Odder som en driftig og initiativrig by. Tak til fam hejlsvig for gæstfrihed og nattely. Oh vi sov i en stor dejlig dobbeltseng. Pragtfuldt.
12.07
Til Kysing naturistcamping var der ikke mere end 15 km og vi kom dertil i tørvejr. Fik  vores telt sat op lige på kanten til Kattegat og med udsigt til Tunø og Samsø. Da vi skulle sove viste det sig, at Elses sovepose var noget af et torturinstrument. Hun kunne lige skrue sig ned i hylsteret og lå så fuldstændig lammet uden at kunne røre så meget som en øjenbryn. Hun frøs om natten som en lille hund i en meget tynd snor. Det måtte der gøres noget ved en af de næste dage.
ET venligst engelsk svensk par inviterede os til deres lune fortelt. Malcolm og Birgitte boede i Sverige og levede af at oversætte fra Svensk til Engelsk. Vi fik en drink, Whisky og en lang og spændende samtale. Malcolm var jøde og vi diskuterede om Jesus nogen sinde havde sagt noget, som ikke stod i GT. På stående fod kunne jeg ikke modsige ham. Det blev sent inden vi faldt i søvn. Jeg sov varmt og godt. else frøs som sagt. Der var ikke plads til hende i min sovepose, desværre.
13.07
Næste nat overnattede vi på Norsminde kro. Men om formiddagen kørte jeg til Odder ca 25 km frem og tilbage ialt for at købe en anden sovepose til Else. Heldigvis fandt jeg en god pose som kan holde hende varm. Det kan jo ikke hjælpe noget at hun bliver kold som en fisk, vel.
14.07
Turen gennem Marselisbor skoven til Århus var meget smuk. Desværre var det det meste af vejen grusvej, og vi vadede gennem store vandpytter. Jeg har fuldstændig opgivet at holde mig tør, for selvom jeg måske kan holde regnen ud med regntøj, så sveder jeg så meget at jeg fra inderst til yderst er drivende våd. Vi kørte bare lige igennem Århus og da vi passerede Risskov sagde Else: jeg tror der kommer en ordentlig byge. Vi søgte læ i et busskur og vi havde lige sat os, da det stod ned i tove. Der var flere der søgte ly der, men aldrig så snart var regnen holdt op, det var et veritabelt skybrud, så skinnede solen og varmede os dejligt.
Vi passerede Lygten for at køre mod Hornslet og siden Auning. Jeg prøvede at ringe til forskellige venner i Sydslesvig for at finde Rita og Ebbe Vestergaards telefonnummer. Heldigvis kunne annelise Lund hjælpe og vi måtte endelig komme og besøge dem. Fra Auning  kan man køre flere veje til Ørsted, hvor de bor, og vi valgte den som gik forbi Gammel Estrup Herregård. Det skulle vi nok ikke have gjort dels fordi vi skulle op ad en forbistret hånd bakke for så kun at køre nedad i gen på den anden side, helt unødvendigt, hvis vi havde vist at der allerede var lavet en cykelrute langs jernbarelinjen, som undgik de store stigninger, og dels fordi Ebbe i sin omsorg for os spændte sin trailer bag bilen for at køre os i møde. Han havde kørt en anden rute for at finde os, og så pludselig medens vi var godt i gang med at køre mod Allingåbro og var 8 km væk fra den forjættende varme stue så vi en bil med trailer komme blinkende i mod os. Tænk sig så kunne vi få vores pakkenilliker på traileren og Else fik sin cykel med og kørte selv med Ebbe, så jeg bare uden bagage kunne køre de sidste km.
Rita havde tændt op i brændeovnen og der var varm kaffe og rabarber-jordbær med flødeskum og nybagte boller. Tusind tak siger vi bare.
Else sover nu på sit grønne øre og når jeg har fundet et par billeder til denne mail, så gør jeg det samme.
I morgen går turen til Hadsund, hvor Else har noget familie.
Dagens etappe var på 70 km. Nu har vi siden afrejsen kørt ca 200 km og vi græder slet ikke. Vi har rigeligt med vand i forvejen.
Afrejse fra Svinø

Mit maleri" Mange bolde i luften"

Humøret fejler ikke noget

Familien Hejlsvig, Odder

Kysing

Morgen ved Kattegat

Tøj tørres hos Rita og Ebbe Vestergaard

Ebbe Vestergaard

Rita Vestergaard
Knus fra toenigheden Lc og ne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar